Smart mobilitet, tjenestedesign av byfergene


Les mer

Smart mobilitet, tjenestedesign av byfergene

Elva og byferga utgjør sterke merkevarer for byen og er samlende for folks identitet og eierskap til byen.

Infrastrukturprosjektet ved Simo-Ørebekk har pågått en stund og parallelt har bruken med byferga fra Gressvik til Sentrum økt.

Vi ønsket å se nærmere på hvordan vi kan holde på denne trenden og lære mer om de reisende fra Gressvik:
Hvem er de? Hvor kommer de fra? Hvilke behov har de?

Vi spurte: Hva skjer om vi setter elva i sentrum for all utvikling i byen?

Vi stilte oss noen flere spørsmål:

  • Hvordan oppleves og brukes ferga i dag?
  • Hvordan bruker folk elva i dag og hva assosieres elva med?
  • Hvilken rolle har elva  i hverdagen og igjennom året?

Vi gjorde research gjennom korte intervjuer av reisende på ferga og ved fergeleiet, et dybdeintervju med en distriktspendler (superbruker), samt fikk tre personer som bodde i ulik avstand til fergeleiet hjemmeoppgaver.

Vi utarbeidet to reisetyper basert på denne innsikten: Den travle og den eventyrlystne. Disse reisetypene representerer de modusene vi er i når vi tar ferga, og de behovene vi har i disse modusene. Vi har også tatt med en tredje reisetype som ikke representerer en reisetype, men som viser en verdi, og det er reisende med et behov for et inkluderende samfunn. Vårt mål er at om vi lager løsninger som svarer på de behovene folk har, så får vi mye bedre tjenester.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Telefon: 69 30 60 00

E-post: hei@smartfredrikstad.no

Besøksadresse: Rådhuset, Nygaardsgaten 14-16 1606 Fredrikstad

Postadresse: Postboks 1405, 1602 Fredrikstad

Org.nr.: 940039541